W ogrodzie rodzicielstwa

Cykl spotkań dla rodziców pragnących wychowywać swoje dzieci z wrażliwością i poczuciem kompetencji

listopad 2021 – maj 2022

W ogrodzie rodzicielstwa

Cykl spotkań dla rodziców pragnących wychowywać swoje dzieci z wrażliwością i poczuciem kompetencji

listopad 2021 – maj 2022

Zapraszam na moją nową, autorską serię warsztatów dla rodziców. Będą to regularne, niskopłatne spotkania w Zoomie, z których będzie można korzystać pojedynczo lub w cyklu.

Tytuł cyklu – W ogrodzie rodzicielstwa – nawiązuje do głośnej książki Alison Gopnick „The Gardener and the Carpenter”, w którym autorka opisuje dwa modele współczesnego rodzicielstwa. The Carpenter to rodzic-stolarz, który ociosuje dziecko mając na myśli konkretny efekt swoich wychowawczych wysiłków. Wychowuje je tak, jak stolarz przycina deski na krzesło czy stół – niezależnie od kontekstu i predyspozycji, zgodnie z własną, nieelastyczną wizją.

The Gardener to rodzic-ogrodnik, który tworzy dla swojego dziecka optymalne warunki do wzrostu – emocjonalnego, poznawczego i społecznego. Nawozi i podlewa ziemię, zapewnia dobre nasłonecznienie, czasem wspiera młodą roślinkę podpórką. Nie ma do końca wpływu na to, co wyrośnie z małej sadzonki, czy będzie ona miała dużo kwiatów i czy zawiążą się owoce, ile wypuści gałązek, czy będzie wysoka czy niska, ani jak duże będą jej liście. To, co jednak może zrobić, do dbać o nią tak dobrze, jak potrafi.

Ta metafora bardzo do mnie przemawia, ale jest jeszcze jedna przyczyna, dla której chcę dzielić się ze światem ideą Rodzica-Ogrodnika. Najnowsze ustalenia psychologii i neurobiologii sugerują, że tylko takie podejście do wychowywania dzieci ma sens, i że era Rodziców-Stolarzy bezpowrotnie przemija. I dlatego właśnie w cyklu W ogrodzie rodzicielstwa” pragnę pomóc Ci stać się Rodzicem-Ogrodnikiem, który z miłością stwarza swojemu dziecku warunki do tego, aby rozkwitło w całej swojej wyjątkowości.

Dla kogo dokładnie przewidziany jest cykl „W ogrodzie rodzicielstwa”?

Cykl dostosowany jest do wyzwań i problemów rodziców oraz opiekunów dzieci w każdym wieku, natomiast trzy ostatnie spotkania będą dotyczyć głównie dzieci w wieku 2-10 lat. Uniwersalny charakter prezentowanych zagadnień i ćwiczeń sprawia, że ze spotkań mogą również skorzystać rodzice młodszych dzieci i nastolatków oraz osoby oczekujące na pojawienie się dziecka. Spotkania wzbogacą również warsztat wszystkich osób zawodowo pracujących z dziećmi.

Terminy i tematy spotkań:

Dlaczego robię to, co robię?

Na naszym pierwszym spotkaniu cyklu poszukamy odpowiedzi na tytułowe pytanie – dlaczego tak często zachowujemy się wobec naszych dzieci zupełnie inaczej, niż byśmy tego chcieli? Krzyczymy, grozimy, obrażamy się, nie przechodzą nam przez usta przeprosiny i miłe słowa, a tak łatwo wdajemy się w kazania i pogadanki…

Rozwiń, aby przeczytać więcej

Przyjrzymy się temu, jak Twoje przekonania, reguły, osądy i wszelkie inne produkty Twojego umysłu wpływają na to, jak na co dzień zachowujesz się w relacjach z dzieckiem. Dzięki przystępnej psychoedukacji i doświadczeniowym ćwiczeniom zauważysz reguły, które kierują Twoimi decyzjami i prowadzą do rodzicielstwa na „autopilocie”. Nauczysz się rozpoznawać sztywne myśli, które nie służą Twoim relacjom z dzieckiem. Podczas spotkania poznasz techniki, dzięki którym nabierzesz dystansu do tego, co podpowiada Ci umysł i każdego dnia będziesz stawiać się takim rodzicem, którym chcesz być dla swojego dziecka.

Rodzicielstwo w zgodzie ze sobą

Na tym spotkaniu pomogę Ci określić swoje “po co?”, które możesz wykorzystać jak kompas na rodzicielskiej drodze. To ważne, aby wiedzieć dokładnie, czego chcemy dla siebie i swoich dzieci (lub podopiecznych, jeśli jesteś tu w związku z pracą z dziećmi), aby nie zatracić się w szczegółach typu „co ja mam zrobić, kiedy on nie chce założyć skarpetek/zrobić zadania domowego?”. Przecież nie o skarpetki tu chodzi, prawda?

Rozwiń, aby przeczytać więcej

Dołącz do spotkania i znajdź swoje wartości, którymi możesz zastąpić nieprzydatne reguły narzucone Ci przez tradycję, wychowanie i własny krytyczny umysł. Wartości oraz umiejętność przekładania ich na konkretne zachowania będą Twoim kompasem w kryzysowych sytuacjach, pozwolą podejmować decyzje w zgodzie ze sobą i będą motywować Cię w zmianie. Świadome podążanie za nimi sprawi, że dostrzeżesz piękno w codziennych chwilach spędzanych z Twoim dzieckiem.

Jak radzić sobie z własnymi emocjami i podnosić się po porażkach?

Na tym spotkaniu pokażę Ci, że nie warto uciekać przed własnymi emocjami i podpowiem, jaka postawa wobec nawet najtrudniejszych uczuć przekłada się na życie pełnią życia. Będziemy ją ćwiczyć, abyś mogła/ mógł poprzez doświadczenie nauczyć się nowych form radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Rozwiń, aby przeczytać więcej

Zajmiemy się też tematem własnych słabości, błędów i tym, jak w ich obliczu pielęgnować samowspółczucie, bez którego łatwo się zniechęcić do podejmowania jakichkolwiek prób zmiany. Samowspółczucie należy rozumieć jako odwołanie się do takiej przestrzeni w samej lub samym sobie, która przynosi ukojenie, jest źródłem troski, życzliwości i dbania o siebie wtedy (choć nie tylko!), gdy los, również w kontekście wychowawczym, rzuca nas na wezbrane morze różnych trudności.

Trudne emocje dziecka – jak nie stracić głowy w ich obliczu i wspierać dziecko w nauce samoregulacji?
Na tym spotkaniu przedstawię Ci najnowszą perspektywę naukową na kwestię emocji dziecka. Podzielę się informacjami i ćwiczeniami, dzięki którym dowiesz się, jak z wrażliwością, elastycznością i poczuciem kompetencji wspierać dziecko w stworzeniu zdrowej relacji z własnymi emocjami. 
Rozwiń, aby przeczytać więcej

Umiejętność ta przełoży się na zdolność samoregulacji, zwiększenie odporności psychicznej i poprawę ogólnego dobrostanu dziecka. Zaopiekujemy się również Twoimi emocjami pojawiającymi się w obliczu silnych uczuć dziecka – abyś w momencie emocjonalnego sztormu potrafił_a zarażać spokojem i dawać wsparcie. Troska o samego lub samą siebie jest istotnym elementem w regulowaniu przeżyć twojej pociechy.

Jak wspierać w dziecku to, co najlepsze? Rola wzmocnień pozytywnych w codziennym wychowaniu
Na tym spotkaniu zajmiemy się tematem wspierania umiejętności społecznych i emocjonalnych dziecka a także jego samodzielności i gotowości współpracy poprzez świadome wykorzystanie mechanizmu wzmacniania pozytywnego, który stoi za każdym ludzkim nawykiem i umiejętnością. Poznasz lepiej uwagę – swoją rodzicielską supermoc…
Rozwiń, aby przeczytać więcej

… i dowiesz się, jak ją rozwijać dzięki praktyce bycia obecnym tu i teraz. Podpowiem Ci, jak tworząc wspierające środowisko dać dziecku poczucie bezpieczeństwa, motywację do podejmowania nowych wyzwań i stać się dla niego bezpieczną przystanią. I na koniec, jak pielęgnować w dziecku wytrwałość i odporność na pokusy stosując jedną prostą zasadę, jaką jest dotrzymywanie słowa.

Żadne dziecko nie chce być „trudne” Jak pomóc dziecku wyjść z problematycznych zachowań nie stosując kar.
Na ostatnim spotkaniu w cyklu zajmę się najtrudniejszymi aspektami rodzicielstwa – zachowaniami dzieci, takimi jak agresja, odmowa współpracy, silne wybuchy emocjonalne, brak zaangażowania w domowe i szkolne obowiązki. Wychodząc z założenia, że dziecko jest na tyle dobre, na ile w danym momencie jest w stanie, nauczę Cię „czytać” dziecięce potrzeby z zachowań,
Rozwiń, aby przeczytać więcej
wspierać dziecko w rozwijaniu deficytowych kompetencji oraz konstruktywnie i z wrażliwością reagować na problematyczne zachowania.
Nie zapomnimy przy tym o perspektywie akceptacji i zaangażowania, dzięki której przyjrzymy się raz jeszcze temu, jak nasze myśli i emocje działają w obliczu rodzicielskich kryzysów. Na tym spotkaniu dowiesz się, jak sprawić, by wewnętrzny pejzaż sprzyjał nam w chwilach, kiedy chcemy być wsparciem dla swojego dziecka.

PROWADZĄCA

Nazywam się Ola Żabicka. Jestem terapeutką ACT (Terapii Akceptacji i Zaangażowania), terapeutką dziecięcą oraz popularyzatorką rodzicielstwa opartego na dowodach naukowych. Prowadzę wirtualny gabinet terapeutyczny, warsztaty dla rodziców i osób pracujących z dziećmi i młodzieżą, współpracuję z wydawnictwami jako recenzentka, tłumaczę warsztaty i teksty psychologiczne. Jestem mamą dwójki dzieci w wieku szkolnym. Doświadczenie z wychowywania dziecka z zespołem Aspergera i trudności ze znalezieniem wsparcia w tej sytuacji sprawiło, że zainteresowałam się terapiami dzieci i dorosłych o potwierdzonej naukowo skuteczności i podjęłam pracę jako terapeutka stosująca te podejścia. Dziś daję rodzicom wsparcie, którego samej mi zabrakło, kiedy znalazłam się w kryzysowej sytuacji jako młoda mama.

Jakimi metodami pracuję?

Cykl „W ogrodzie rodzicielstwa” osadzony jest w kontekstualnych naukach o zachowaniu – dynamicznie rozwijającym się młodym nurcie psychologii opartym na dowodach naukowych. Moja największa inspiracja w ramach tego podejścia to Terapia Akceptacji i Zaangażowania, która upatruje przyczynę ludzkiego cierpienia w sposobie, w jaki reagujemy na trudne emocje i myśli, i uczy rozwijania elastyczności psychologicznej jako sposobu na życie pełnią życia, z jego cieniami i blaskami. Droga do osiągnięcia tej umiejętności wiedzie poprzez uważność, otwarcie się na emocje i ich zaakceptowanie oraz świadome kierowanie swoimi zachowaniami w kierunku wyznaczanym przez nasze wartości. Jest to szczególnie potrzebne w roli rodzica – w której stale podlegamy ocenom z zewnątrz i ze strony naszego wewnętrznego krytyka, i gdzie poziom lęku, frustracji, złości i innych niekomfortowych uczuć jest wyjątkowo wysoki ze względu na to, jak bardzo kochamy nasze dzieci.

Wszyscy wiemy, jak łatwo jest zgubić się w gąszczu porad na temat tego, jak wychowywać, i jak rozbieżne są opinie popularnych autorytetów w tej dziedzinie, dlatego ważną częścią spotkań będą strategie wychowawcze, których skuteczność została udowodniona naukowo. To temat trzech ostatnich spotkań cyklu, w których przedstawię perspektywę Stosowanej Analizy Zachowania, psychologii ewolucyjnej i psychologii pozytywnej. Będę również odwoływać się do najlepiej przebadanych programów przeciwdziałania problemom wychowawczym i szkolnym wdrażanych w USA od lat 90. ubiegłego wieku, a do tego stale nawiązywać do ACT-owego kontekstu i umiejętności elastyczności psychologicznej z pierwszych trzech spotkań cyklu.

Co zyskujesz biorąc udział w spotkaniach?

Biorąc udział w cyklu „W ogrodzie rodzicielstwa” zdobędziesz umiejętności, które pomogą Ci stać się dla Twojego dziecka rodzicem, którym zawsze chciałaś_eś być, a w szczególności:

✔️ zrozumiesz, dlaczego czasami zachowujesz się inaczej, niż tego chcesz
✔️ dowiesz się, jak znaleźć w sobie siłę, aby w obliczu trudnych emocji i w podbramkowych sytuacjach reagować z szacunkiem dla dziecka i w zgodzie ze sobą
✔️ nauczysz się dostrzegać piękno w zwyczajnej codzienności i odnaleźć radość z przebywania ze swoim dzieckiem
✔️ dowiesz się, jak pielęgnować inne obszary swojego życia poza tym związanym z byciem mamą czy tatą.
✔️ nauczysz się, jak radzić sobie z własną złością i trudnymi emocjami oraz porażkami wpisanymi w rolę rodzica.
✔️ dowiesz się, jak stwarzać swojemu dziecku najlepsze warunki do rozwoju poprzez uważne i elastyczne stosowanie strategii evidence-based, czyli opartych na dowodach naukowych.
✔️ stworzysz dla swojego dziecka wspierające środowisko, w którym rozkwitną jego kompetencje społeczne, emocjonalne i samodzielność.
✔️ nauczysz się odczytywać potrzeby dziecka stojące za jego trudnymi zachowaniami
✔️ dowiesz się, jak nauczyć dziecko spełniać te potrzeby poprzez zachowania społecznie akceptowalne
✔️ dowiesz się, jak z szacunkiem i konstruktywnie reagować na trudne zachowania, aby ich częstotliwość malała
✔️ poznasz metody radzenia sobie z agresją, odmową współpracy, silnymi wybuchami złości i innymi trudnościami dziecka dezorganizującymi życie rodziny nie stosując kar, grożenia ani krytyki.

Każdy z nas inaczej definiuje szczęśliwe życie, i każdy chce go dla swojego dziecka. Ja pragnę Ci pokazać, jak będąc uważnym, obecnym i akceptującym rodzicem dać dziecku solidne podstawy do tego, aby potrafiło tworzyć dobre relacje z innymi ludźmi, znajdywać radość w tym, co robi i nie poddawać się w obliczu porażek. Dla mnie to jest właśnie definicja szczęśliwego życia.

rekomendacje

CO MÓWIĄ MAMY O MOICH KURSACH?

Nigdzie nie znalazłam takiego zrozumienia, jeżeli chodzi o podejście do dziecka, szacunku do jego indywidualności, akceptacji małego człowieka bez względu na zachowanie.

Ewa

Wiedza była podawana miłym tonem, wyczuwałam ogromną troskę o dziecko, jego emocje i rozwój. Urzekła mnie także atmosfera takiej normalności, szczera, bez udawania i sztuczności.

Basia

Bardzo przystępne metody, które pomogą rodzicom zarówno w problemach wychowawczych jak i w lepszym funkcjonowaniu w codzienności. Co ważne, wszystko z szacunkiem dla dziecka.

A.

Twoja inwestycja
Koszt udziału w jednym spotkaniu (90 min) wynosi 97zł.
Zniżka 30% dla osób, które zapiszą się na wszystkie spotkania w cyklu.
Zniżka 20 % dla osób, które korzystają lub korzystały z moich konsultacji (napisz do mnie, aby otrzymać kupon)
Zniżka 20 % dla osób, które wzięły udział w Akademii Wychowania przez Wzmacnianie i Akademii Wzmacniania Pozytywnego (napisz do mnie aby otrzymać kupon)
Zabierz bliskiego na spotkanie! Zniżka 20% przy zakupie dwóch biletów oraz 30% przy zakupie trzech lub więcej biletów (zniżka dostępna w sklepie, nalicza się automatycznie przy dodaniu większej liczby biletów do koszyka).
Zniżki nie sumują się.
Ponadto będzie istniała możliwość zakupu nagrania każdego ze spotkań.

Co otrzymujesz zamawiając dostęp?

 

Warsztat 90 min. na żywo w zoomie*

Nagranie warsztatu z dostępem na 2 miesiące

Dostęp do zamkniętej grupy mentoringowej na FB 

*Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany terminu szkolenia, z opcją zwrotu biletów. Biorąc udział w spotkaniach uczestnicy wyrażają zgodę na nagrywanie.