W ogrodzie rodzicielstwa

Cykl spotkań dla rodziców pragnących wychowywać swoje dzieci z wrażliwością i poczuciem kompetencji

listopad 2021 – czerwiec 2022

W ogrodzie rodzicielstwa

Cykl spotkań dla rodziców pragnących wychowywać swoje dzieci z wrażliwością i poczuciem kompetencji

listopad 2021 – czerwiec 2022

Zapraszam Cię do udziału w moich spotkaniach dla rodziców i osób pracujących z dziećmi. Są to 90-minutowe warsztaty w zoomie organizowane wokół najważniejszych tematów związanych z rodzicielstwem. Układają się w cykl, ale możesz z nich korzystać również pojedynczo, w zależności od Twoich potrzeb i zainteresowań.

Spotkania, które już się odbyły udostępniane są w formie nagrań. 

Tytuł cyklu – W ogrodzie rodzicielstwa – nawiązuje do głośnej książki Alison Gopnick „The Gardener and the Carpenter”, w którym autorka opisuje dwa modele współczesnego rodzicielstwa. The Carpenter to rodzic-stolarz, który ociosuje dziecko mając na myśli konkretny efekt swoich wychowawczych wysiłków. Wychowuje je tak, jak stolarz przycina deski na krzesło czy stół – niezależnie od kontekstu i predyspozycji, zgodnie z własną, nieelastyczną wizją.

The Gardener to rodzic-ogrodnik, który tworzy dla swojego dziecka optymalne warunki do wzrostu – emocjonalnego, poznawczego i społecznego. Nawozi i podlewa ziemię, zapewnia dobre nasłonecznienie, czasem wspiera młodą roślinkę podpórką. Nie ma do końca wpływu na to, co wyrośnie z małej sadzonki, czy będzie ona miała dużo kwiatów i czy zawiążą się owoce, ile wypuści gałązek, czy będzie wysoka czy niska, ani jak duże będą jej liście. To, co jednak może zrobić, do dbać o nią tak dobrze, jak potrafi.

Ta metafora bardzo do mnie przemawia, ale jest jeszcze jedna przyczyna, dla której chcę dzielić się ze światem ideą Rodzica-Ogrodnika. Najnowsze ustalenia psychologii i neurobiologii sugerują, że tylko takie podejście do wychowywania dzieci ma sens, i że era Rodziców-Stolarzy bezpowrotnie przemija. I dlatego właśnie w cyklu W ogrodzie rodzicielstwa” pragnę pomóc Ci stać się Rodzicem-Ogrodnikiem, który z miłością stwarza swojemu dziecku warunki do tego, aby rozkwitło w całej swojej wyjątkowości.

Dla kogo dokładnie przewidziany jest cykl „W ogrodzie rodzicielstwa”?

Cykl dostosowany jest do wyzwań i problemów rodziców oraz opiekunów dzieci w każdym wieku, natomiast trzy ostatnie spotkania będą dotyczyć głównie dzieci w wieku 2-10 lat. Uniwersalny charakter prezentowanych zagadnień i ćwiczeń sprawia, że ze spotkań mogą również skorzystać rodzice młodszych dzieci i nastolatków oraz osoby oczekujące na pojawienie się dziecka. Spotkania wzbogacą również warsztat wszystkich osób zawodowo pracujących z dziećmi.

Terminy i tematy spotkań:

Dlaczego robię to, co robię?

Na naszym pierwszym spotkaniu cyklu poszukamy odpowiedzi na tytułowe pytanie – dlaczego tak często zachowujemy się wobec naszych dzieci zupełnie inaczej, niż byśmy tego chcieli? Krzyczymy, grozimy, obrażamy się, nie przechodzą nam przez usta przeprosiny i miłe słowa, a tak łatwo wdajemy się w kazania i pogadanki…

Rozwiń, aby przeczytać więcej

Przyjrzymy się temu, jak Twoje przekonania, reguły, osądy i wszelkie inne produkty Twojego umysłu wpływają na to, jak na co dzień zachowujesz się w relacjach z dzieckiem. Dzięki przystępnej psychoedukacji i doświadczeniowym ćwiczeniom zauważysz reguły, które kierują Twoimi decyzjami i prowadzą do rodzicielstwa na „autopilocie”. Nauczysz się rozpoznawać sztywne myśli, które nie służą Twoim relacjom z dzieckiem. Podczas spotkania poznasz techniki, dzięki którym nabierzesz dystansu do tego, co podpowiada Ci umysł i każdego dnia będziesz stawiać się takim rodzicem, którym chcesz być dla swojego dziecka.

Rodzicielstwo w zgodzie ze sobą

Na tym spotkaniu pomogę Ci określić swoje “po co?”, które możesz wykorzystać jak kompas na rodzicielskiej drodze. To ważne, aby wiedzieć dokładnie, czego chcemy dla siebie i swoich dzieci (lub podopiecznych, jeśli jesteś tu w związku z pracą z dziećmi), aby nie zatracić się w szczegółach typu „co ja mam zrobić, kiedy on nie chce założyć skarpetek/zrobić zadania domowego?”. Przecież nie o skarpetki tu chodzi, prawda?

Rozwiń, aby przeczytać więcej

Dołącz do spotkania i znajdź swoje wartości, którymi możesz zastąpić nieprzydatne reguły narzucone Ci przez tradycję, wychowanie i własny krytyczny umysł. Wartości oraz umiejętność przekładania ich na konkretne zachowania będą Twoim kompasem w kryzysowych sytuacjach, pozwolą podejmować decyzje w zgodzie ze sobą i będą motywować Cię w zmianie. Świadome podążanie za nimi sprawi, że dostrzeżesz piękno w codziennych chwilach spędzanych z Twoim dzieckiem.

Jak radzić sobie z własnymi emocjami i podnosić się po porażkach?

Na tym spotkaniu pokażę Ci, że nie warto uciekać przed własnymi emocjami i podpowiem, jaka postawa wobec nawet najtrudniejszych uczuć przekłada się na życie pełnią życia. Będziemy ją ćwiczyć, abyś mogła/ mógł poprzez doświadczenie nauczyć się nowych form radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Rozwiń, aby przeczytać więcej

Zajmiemy się też tematem własnych słabości, błędów i tym, jak w ich obliczu pielęgnować samowspółczucie, bez którego łatwo się zniechęcić do podejmowania jakichkolwiek prób zmiany. Samowspółczucie należy rozumieć jako odwołanie się do takiej przestrzeni w samej lub samym sobie, która przynosi ukojenie, jest źródłem troski, życzliwości i dbania o siebie wtedy (choć nie tylko!), gdy los, również w kontekście wychowawczym, rzuca nas na wezbrane morze różnych trudności.

Trudne emocje dziecka – jak nie stracić głowy w ich obliczu i wspierać dziecko w nauce samoregulacji?
Na tym spotkaniu przedstawię Ci najnowszą perspektywę naukową na kwestię emocji dziecka. Podzielę się informacjami i ćwiczeniami, dzięki którym dowiesz się, jak z wrażliwością, elastycznością i poczuciem kompetencji wspierać dziecko w stworzeniu zdrowej relacji z własnymi emocjami. 
Rozwiń, aby przeczytać więcej

Umiejętność ta przełoży się na zdolność samoregulacji, zwiększenie odporności psychicznej i poprawę ogólnego dobrostanu dziecka. Zaopiekujemy się również Twoimi emocjami pojawiającymi się w obliczu silnych uczuć dziecka – abyś w momencie emocjonalnego sztormu potrafił_a zarażać spokojem i dawać wsparcie. Troska o samego lub samą siebie jest istotnym elementem w regulowaniu przeżyć twojej pociechy.

Jak wspierać w dziecku to, co najlepsze? Rola wzmocnień pozytywnych w codziennym wychowaniu
Na tym spotkaniu zajmiemy się tematem wspierania umiejętności społecznych i emocjonalnych dziecka a także jego samodzielności i gotowości współpracy poprzez świadome wykorzystanie mechanizmu wzmacniania pozytywnego, który stoi za każdym ludzkim nawykiem i umiejętnością. Poznasz lepiej uwagę – swoją rodzicielską supermoc…
Rozwiń, aby przeczytać więcej

… i dowiesz się, jak ją rozwijać dzięki praktyce bycia obecnym tu i teraz. Podpowiem Ci, jak tworząc wspierające środowisko dać dziecku poczucie bezpieczeństwa, motywację do podejmowania nowych wyzwań i stać się dla niego bezpieczną przystanią. I na koniec, jak pielęgnować w dziecku wytrwałość i odporność na pokusy stosując jedną prostą zasadę, jaką jest dotrzymywanie słowa.

Żadne dziecko nie chce być „trudne” Jak pomóc dziecku wyjść z problematycznych zachowań nie stosując kar.
Na ostatnim spotkaniu w cyklu zajmę się najtrudniejszymi aspektami rodzicielstwa – zachowaniami dzieci, takimi jak agresja, odmowa współpracy, silne wybuchy emocjonalne, brak zaangażowania w domowe i szkolne obowiązki. Wychodząc z założenia, że dziecko jest na tyle dobre, na ile w danym momencie jest w stanie, nauczę Cię „czytać” dziecięce potrzeby z zachowań,
Rozwiń, aby przeczytać więcej
wspierać dziecko w rozwijaniu deficytowych kompetencji oraz konstruktywnie i z wrażliwością reagować na problematyczne zachowania.
Nie zapomnimy przy tym o perspektywie akceptacji i zaangażowania, dzięki której przyjrzymy się raz jeszcze temu, jak nasze myśli i emocje działają w obliczu rodzicielskich kryzysów. Na tym spotkaniu dowiesz się, jak sprawić, by wewnętrzny pejzaż sprzyjał nam w chwilach, kiedy chcemy być wsparciem dla swojego dziecka.

PROWADZĄCA

Nazywam się Ola Żabicka. Jestem terapeutką ACT (Terapii Akceptacji i Zaangażowania), terapeutką dziecięcą oraz popularyzatorką rodzicielstwa opartego na dowodach naukowych. Prowadzę wirtualny gabinet terapeutyczny, warsztaty dla rodziców i osób pracujących z dziećmi i młodzieżą, współpracuję z wydawnictwami jako recenzentka, tłumaczę warsztaty i teksty psychologiczne. Jestem mamą dwójki dzieci w wieku szkolnym. Doświadczenie z wychowywania dziecka z zespołem Aspergera i trudności ze znalezieniem wsparcia w tej sytuacji sprawiło, że zainteresowałam się terapiami dzieci i dorosłych o potwierdzonej naukowo skuteczności i podjęłam pracę jako terapeutka stosująca te podejścia. Dziś daję rodzicom wsparcie, którego samej mi zabrakło, kiedy znalazłam się w kryzysowej sytuacji jako młoda mama.

Jakimi metodami pracuję?

Cykl „W ogrodzie rodzicielstwa” osadzony jest w kontekstualnych naukach o zachowaniu – dynamicznie rozwijającym się młodym nurcie psychologii opartym na dowodach naukowych. Moja największa inspiracja w ramach tego podejścia to Terapia Akceptacji i Zaangażowania, która upatruje przyczynę ludzkiego cierpienia w sposobie, w jaki reagujemy na trudne emocje i myśli, i uczy rozwijania elastyczności psychologicznej jako sposobu na życie pełnią życia, z jego cieniami i blaskami. Droga do osiągnięcia tej umiejętności wiedzie poprzez uważność, otwarcie się na emocje i ich zaakceptowanie oraz świadome kierowanie swoimi zachowaniami w kierunku wyznaczanym przez nasze wartości. Jest to szczególnie potrzebne w roli rodzica – w której stale podlegamy ocenom z zewnątrz i ze strony naszego wewnętrznego krytyka, i gdzie poziom lęku, frustracji, złości i innych niekomfortowych uczuć jest wyjątkowo wysoki ze względu na to, jak bardzo kochamy nasze dzieci.

Wszyscy wiemy, jak łatwo jest zgubić się w gąszczu porad na temat tego, jak wychowywać, i jak rozbieżne są opinie popularnych autorytetów w tej dziedzinie, dlatego ważną częścią spotkań będą strategie wychowawcze, których skuteczność została udowodniona naukowo. To temat trzech ostatnich spotkań cyklu, w których przedstawię perspektywę Stosowanej Analizy Zachowania, psychologii ewolucyjnej i psychologii pozytywnej. Będę również odwoływać się do najlepiej przebadanych programów przeciwdziałania problemom wychowawczym i szkolnym wdrażanych w USA od lat 90. ubiegłego wieku, a do tego stale nawiązywać do ACT-owego kontekstu i umiejętności elastyczności psychologicznej z pierwszych trzech spotkań cyklu.

Co zyskujesz biorąc udział w spotkaniach?

Biorąc udział w cyklu „W ogrodzie rodzicielstwa” zdobędziesz umiejętności, które pomogą Ci stać się dla Twojego dziecka rodzicem, którym zawsze chciałaś_eś być, a w szczególności:

✔️ zrozumiesz, dlaczego czasami zachowujesz się inaczej, niż tego chcesz
✔️ dowiesz się, jak znaleźć w sobie siłę, aby w obliczu trudnych emocji i w podbramkowych sytuacjach reagować z szacunkiem dla dziecka i w zgodzie ze sobą
✔️ nauczysz się dostrzegać piękno w zwyczajnej codzienności i odnaleźć radość z przebywania ze swoim dzieckiem
✔️ dowiesz się, jak pielęgnować inne obszary swojego życia poza tym związanym z byciem mamą czy tatą.
✔️ nauczysz się, jak radzić sobie z własną złością i trudnymi emocjami oraz porażkami wpisanymi w rolę rodzica.
✔️ dowiesz się, jak stwarzać swojemu dziecku najlepsze warunki do rozwoju poprzez uważne i elastyczne stosowanie strategii evidence-based, czyli opartych na dowodach naukowych.
✔️ stworzysz dla swojego dziecka wspierające środowisko, w którym rozkwitną jego kompetencje społeczne, emocjonalne i samodzielność.
✔️ nauczysz się odczytywać potrzeby dziecka stojące za jego trudnymi zachowaniami
✔️ dowiesz się, jak nauczyć dziecko spełniać te potrzeby poprzez zachowania społecznie akceptowalne
✔️ dowiesz się, jak z szacunkiem i konstruktywnie reagować na trudne zachowania, aby ich częstotliwość malała
✔️ poznasz metody radzenia sobie z agresją, odmową współpracy, silnymi wybuchami złości i innymi trudnościami dziecka dezorganizującymi życie rodziny nie stosując kar, grożenia ani krytyki.

Każdy z nas inaczej definiuje szczęśliwe życie, i każdy chce go dla swojego dziecka. Ja pragnę Ci pokazać, jak będąc uważnym, obecnym i akceptującym rodzicem dać dziecku solidne podstawy do tego, aby potrafiło tworzyć dobre relacje z innymi ludźmi, znajdywać radość w tym, co robi i nie poddawać się w obliczu porażek. Dla mnie to jest właśnie definicja szczęśliwego życia.

rekomendacje

CO MÓWIĄ MAMY O MOICH KURSACH?

Nigdzie nie znalazłam takiego zrozumienia, jeżeli chodzi o podejście do dziecka, szacunku do jego indywidualności, akceptacji małego człowieka bez względu na zachowanie.

Ewa

Wiedza była podawana miłym tonem, wyczuwałam ogromną troskę o dziecko, jego emocje i rozwój. Urzekła mnie także atmosfera takiej normalności, szczera, bez udawania i sztuczności.

Basia

Bardzo przystępne metody, które pomogą rodzicom zarówno w problemach wychowawczych jak i w lepszym funkcjonowaniu w codzienności. Co ważne, wszystko z szacunkiem dla dziecka.

A.

Twoja inwestycj
Koszt udziału w jednym spotkaniu (90 min) wynosi 78 zł.
Dostęp do nagrania spotkań, które się już odbyły, wynosi 56 złotych.
Dostęp do całego cyklu (3 nagrania, 3 spotkania na żywo 22 kwietnia, 20 maja, 10 czerwca, wszystkie o 20:00, lub dostęp do nagrań jeśli nie możesz być na żywo): 347 złotych

Co otrzymujesz zamawiając dostęp?

 

Warsztat 90 min. na żywo w zoomie*

Nagranie warsztatu z dostępem do końca sierpnia 2022

Dostęp do zamkniętej grupy mentoringowej na FB 

*Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany terminu szkolenia, z opcją zwrotu biletów. Spotkania są nagrywane, jednak dla komfortu uczestników ich wypowiedzi są wyedytowane i nie pojawiają się na nagraniach.