POCZĄTKI
Jestem z pierwszego wykształcenia anglistką i tłumaczką symultaniczną. Wiele lat pracowałam w Komisji Europejskiej, tłumaczyłam głowy państw, polityków, celebrytów, napięte biznesowe negocjacje i konferencje naukowe. Myślałam, że nic i nikt nie jest w stanie zbić mnie z tropu i że ze wszystkim sobie poradzę. Do momentu, aż zostałam mamą …
Kiedy na świecie pojawiło się moje pierwsze dziecko, mój świat przewrócił się do góry nogami. Wyczekane, piękne i bystre, okazało się być najbardziej nieustępliwym człowiekiem, jakiego kiedykolwiek znałam. Stawałam na głowie, aby zyskać jego współpracę, ale tylko pogarszałam sytuację. Wydawało mi się, że jestem beznadziejną mamą, i że na moje dziecko nie ma sposobu. Tłumaczenie rozmów na świeczniku nagle okazało się łatwiejsze od przebywania przez 8 godzin z kilkunastomiesięcznym maluchem…
Rozpoczęłam wędrówkę od specjalisty do specjalisty w poszukiwaniu pomocy. Droga ta wiodła przez wiele ślepych zaułków, terapii, które obiecywały poprawę, ale nie przynosiły zmiany, wizyt w gabinetach lekarzy i psychologów, którzy po pięciominutowej rozmowie z wyższością oznajmiali, że dziecko jest „normalne”, a mi brakuje kompetencji wychowawczych.
W końcu (po trzech latach poszukiwań) otrzymaliśmy diagnozę – zespół Aspergera – i wtedy włączył się u mnie tryb zadaniowy. Postanowiłam zdobyć wszelką wiedzę, aby nasze wspólne życie (a byłam już wtedy mamą dwójki) było jak najpełniejsze i abym mogła wspierać oboje moich dzieci.
Zaczęłam studiować Stosowaną Analizę Zachowania na wydziale psychologii Uniwersytetu SWPS. Chociaż studia były głównie przygotowaniem do pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju, zauważyłam, że metody, które z takim zainteresowaniem zgłębiałam, są uniwersalne i znakomicie sprawdzają się w codziennym wychowywaniu dzieci, również tych bez żadnych zaburzeń. Czułam się niesamowicie kompetentna i zrelaksowana, mając do dyspozycji naukowo udowodnione, skuteczne i przede wszystkim przyjazne sposoby na każdy mniejszy i większy problem.
Wiedza, którą zdobyłam na studiach, nie jest ogólnodostępna i często przeczy tradycyjnemu podejściu do wychowania i popularnym metodom wychowawczym. Czułam naturalną potrzebę dzielenia się nią z rodzicami w kłopotach i tak, początkowo w formie warsztatów, a później – indywidualnych konsultacji – zaczęłam wspierać rodziców w kryzysie wychowawczym.
TERAPIA AKCEPTACJI I ZAANGAŻOWANIA
Wkrótce zrozumiałam, że aby w pełni wspierać osoby korzystające z moich porad potrzebuję narzędzi pracy z ich własnymi utknięciami. Nie wszyscy z moich klientów byli w stanie wdrażać wskazówki mające na celu poprawić ich relacje z dziećmi, ze względu na własne trudności emocjonalne, brak zasobów, trudności w wytrwaniu w nowych nawykach. Dlatego postanowiłam rozwijać kompetencje terapeuty osób dorosłych i kształcić się w kierunku Terapii Akceptacji i Zaangażowania. Był to dla mnie naturalny wybór, ponieważ i SAZ, i ACT mają swoje korzenie w psychologii behawioralnej.
Ucząc się wspierania rodziców, uczyłam się pracować z uniwersalnymi problemami, które prowadzą do cierpienia psychicznego i utknięcia.
Zrealizowałam ponad 150 godzin certyfikowanych szkoleń z zakresu Terapii Akceptacji i Zaagażowania i innych nurtów trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnych, min. w zakresie pomocy w depresji, interwencji w przypadku myśli samobójczych, zaburzeń lękowych, OCD oraz pracy z nastolatkami.
I dlatego kolejnym, naturalnym krokiem było dla mnie rozszerzenie grupy osób, z którymi pracuję o osoby dorosłe i młodzież.
Terapia Akceptacji i Zaangażowania (ACT) jest obecnie głównym narzędziem mojej pracy. Dzięki niej mogę nieść pomoc nie tylko rodzicom w kryzysie, ale każdej osobie pragnącej zacząć żyć pełnią życia niezależnie od wewnętrznych barier. Pracując ze mną nauczysz się określać swoje „po co” oraz zdobędziesz motywację i odwagę do tego, aby podążać w kierunku życia, jakie pragniesz wieść. Nawet, jeśli to oznacza wybór trudniejszej i mniej pewnej drogi.
Od 2021 roku pracuję pod superwizją dr Konrada Ambroziaka. Stale poszerzam swoją wiedzę i kwalifikacje oraz doświadczam ACT biorąc udział w warsztatach i szkoleniach. W lipcu 2022 roku ukończyłam studia podyplomowe z Terapii Akceptacji i Zaangażowania w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu. Od roku akademickiego 2021/22 prowadzę zajęcia “Uważne rodzicielstwo” na Studium “Edukacja Psychologiczna w szkole w oparciu o kontekstualne nauki o zachowaniu” w Fundacji Psycho-Edukacja. W roku 2023 prowadziłam również zajęcia na Studium Podymplomowym ACT w Akademii Humanitas oraz na Uniwersytecie SWPS w Sopocie. Jestem również studentką IV roku psychologii – zależy mi na ujęciu swojej pracy w bardziej formalne ramy. W październiku 2023 roku nakładem wydawnictwa Samo Sedno ukazał się mój poradnik dla rodziców inspirowany ACT i kontekstualnymi naukami o zachowaniu – “Rodzic pod presją”.
Gdzie zdobywałam wiedzę? Lista instytucji i szkoleń
Oto moja ścieżka kształcenia (od najnowszych wydarzeń do najstarszych):
Terapia Akceptacji i Zaangażowania:
ACBS World Conference (24-28 lipca 2023) w Nikozji, Cypr
Studia podyplomowe “Terapia Akceptacji i Zaangażowania”, Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu (2021-2022)
DNA-V for Young People, Louise Hayes, Joseph Ciarrochi, 16 godzin zegarowych, www.praxiscet.com
Sens życia i rozwój w ramach relacji terapeutycznej: Perspektywa terapii akceptacji i zaangażowania oraz ewolucyjna. Kelly Willson, 18 godzin zegarowych, Uczę się ACT, www.uczesieact.pl
Elastyczna ekspozycja przy OCD i pokrewnych problemach. Patricia Zurita Ona, 4 godziny zegarowe, Uczę się ACT, www.uczesieact.pl
Terapia Akceptacji i Zaangażowania w zaburzeniach lękowych: transformacja cierpienia w witalne życie. John Forsyth, 18 godzin zegarowych, Uczę się ACT, www.uczesieact.pl
ACT dla nastolatków. Zastosowanie modelu ACT do relacji interpersonalnych, Sheri Turell, 16 godzin zegarowych, Uczę się ACT, www.uczesieact.pl
ACT for Adolescents, Russ Harris, 16 godzin zegarowych, Psychwire
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) with Parents, Lisa Coyne, Evelyn Goud, 16 godzin zegarowych, Praxis
Krótkoterminowa terapia akceptacji i zaangażowania w depresji i zachowaniach samobójczych. Kirk Stroshal i Patricia Robinson, 16 godzin zegarowych, Uczę się ACT, wwwuczesieact.pl
ACT na złość. Terapia Akceptacji i Zaangażowania w pracy z zaburzeniami zachowania u dzieci i młodzieży. Marcin Domurat, 16 godzin zegarowych, Poza Schematami
Świadoma relacja z sobą w praktyce: Jak odłożyć na bok sztywne przekonania na swój temat. Louise McHugh, 16 godzin zegarowych. Uczę się ACT, www.uczesieact.pl
ACT for Beginners, Russ Harris, 16 godzin zegarowych, Psychwire.
ACT – Acceptance and Commitment Therapy. Terapia Akceptacji i Zaangażowania, Sabina Sadecka, 16 godzin zegarowych, IPRI.
Stosowana Analiza Zachowania:
XII Międzynarodowe Sympozjum Naukowe Polskiego Towarzystwa Terapii Behawioralnej, Poznań 2018 – w tym całodniowy warsztat „Postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne u dzieci z trudnościami związanymi z karmieniem, prowadząca: Katarzyna Bąbik, BCBA
„Parenting with ABA”, kurs online, prowadząca: Leanne Page, BCBA, Parenting with ABA.
“Terapia małego dziecka w domu” Fundacja Scolar
„Help me! We need our sleep back!”, szkolenie online, prowadząca: Victoria Tenenbaum, Parenting with ABA.
Roczne studia podyplomowe “Stosowana Analiza Zachowania”, Universytet SWPS, Katowice.
Praktyki studenckie: Centrum Terapii Behawioralnej, Gliwice (20 godzin), Centrum Diagnozy i Terapii Zaburzeń Rozwojowych, Gdańsk (40 godzin).
Na powyższej liście nie uwzględniam uczestnictwa w terapiach mojego dziecka pod superwizją terapeuty prowadzącego – a te doświadczenia dały mi ogromny wgląd i wiedzę w pracę z zachowaniami trudnymi.
Jestem również magistrem filologii angielskiej UJ, pracę magisterską pisałam u profesor Elżbiety Tabakowskiej w zakresie językoznawstwa kognitywnego i metafor jaźni w języku polskim i angielskim.
Publikacje: Pojęcie jaźni. Konceptualizacja i wyrażanie a język. Wydawnictwo Universitas.
Chcesz dowiedzieć się, jakimi metodami pracuję z rodzicami? Zapraszam do obejrzenia mojego wykładu wygłoszonego podczas V Konferencji Online 3. Fali Terapii Behawioralnych.
Opinie